Résumé : La présente recherche s’intéresse à deux ensembles de croyances des enseignants du supérieur. Les conceptions relatives à l’écriture et les pratiques déclarées d’accompagnement et d’évaluation de l’écriture sont décrites et caractérisées par rapport à des variables individuelles (les années d’expérience, l’âge et le sexe de l’enseignant) et contextuelles (les écrits demandés, les filières). Notre démarche, quantitative, est fondamentalement corrélationnelle car nous observons les interactions entre ces différentes variables. Outre le fait d’identifier la valeur accordée par les enseignants à différents composants de l’écriture, notre étude met en évidence l’apport de facteurs socioculturels à la caractérisation des profils d’enseignement et d’évaluation de l’écriture.
Mots-clefs : profils, conceptions relatives à l’écriture, critères d’évaluation, pratiques de soutien, types de travaux écrits.
Individual and cultural factors associated to the self-declared teaching and assessment practices and the teachers’ conceptions in Higher Education : a study in the domain relative to the academic writing
Abstract : The present research analyses two categories of Higher Education teachers’ beliefs. The teachers’ conceptions and their self-declared teaching and assessment practices are characterized in regard to individual (i.e. years of experience, age, and sex of teachers) and contextual (the kind of texts asked by the teachers and the study program where they teach) variables. The methodology was quantitative. We conducted correlational analysis with the aim to observe the interactions between the aforementioned variables. Beyond to identify the importance that the teachers give to different components of academic writing, the present research highlighted the contribution of sociocultural factors to the characterization of teaching and assessment academic writing profiles.
Keywords : profiles, teachers’ conceptions about academic writing, assessment criteria, writing teaching practices, kind of academic texts.