Résumé : L’évolution des supports de travail proposés aux élèves laisse entrevoir l’émergence d’une « nouvelle littératie scolaire », faisant appel à des documents composites (Bautier et al., 2012). La présente recherche s’interroge sur l’impact de ces supports sur les apprentissages des élèves. Elle compare l’appropriation par des élèves de cours préparatoire issus de milieux socioéconomiques contrastés d’une double page de manuel de découverte du monde. L’analyse des productions orales des élèves à partir de ce support laisse apparaître, au-delà d’un certain nombre de points communs relatifs à la compréhension d’informations littérales simples, des différences lorsqu’il s’agit de comprendre des informations complexes nécessitant la mise en relation de plusieurs éléments textuels et iconographiques.
Mots-clés : Littératie scolaire, supports, inégalités scolaires.
Abstract : Substantial changes have occurred in the types of materials used for instruction in elementary school. Textbooks, for instance, may offer pages showing multiple texts, titles, pictures and schemes, a “composite” patchwork extending the usual meaning of “literacy” and illustrating an emerging “new school literacy”. The present research investigated the effects of using these kinds of “composite” reading materials on first grade on students’ comprehension. Two classes of first-graders with contrasted socio-economic backgrounds were taught using the same two-page spread of a science textbook. The analyses of students’ oral productions revealed similar patterns as far as the comprehension of simpler, literal information was concerned. However, some differences appeared when it was a question of understanding more complex information, which required making connections between the textual and iconographic sources of information.
Keywords : Literacy, primary school, textbooks, educational inequality.