Résumé : L’utilisation des albums de littérature de jeunesse fait l’objet à la maternelle d’une recommandation institutionnelle ; il existe ainsi une liste réactualisée par cycle tous les cinq ans organisée par critères . Cette étude propose d’interroger l’intérêt d’exploiter un album à dominante « Entrer par les pratiques de lecture, Entrer dans le récit, Avec des récits simples » comme support à l’évaluation de la construction d’un concept scientifique (ici le concept de masse).
Mots-clefs : construction du concept de masse, évaluation en maternelle, album de fiction réaliste.
The album of chldren’s literature as a tool to rate the building of a scientific conceptRetour ligne automatique
The case of the mass concept in kinder garden with the work The bear who was getting bored on his swing
Abstract : The use of children’s literature is the subject of an institutional recommendation in kinder garden ; there is a list updated by cycle every five years organized by criteria. This study proposes to question the interest of exploiting an album mainly « Enter through reading practice, Enter in the story, With simple stories » as a support to the evaluation of the construction of a scientific concept (here the concept of mass).
Keywords : construction of the mass concept, evaluation in kindergarten, realistic fiction album.