Résumé : Cet article examine une typologie du dialogue en philosophie pour enfants à partir d’un modèle d’analyse de l’éducation éthique en 7 composantes : les trois composantes simples Éducation à la société (ES), Formation personnelle (FP) et Éducation à l’autre (EA) et les quatre composantes à l’intersection de ces dernières (FP/EA, FP/ES, EA/ES et FP/EA/ES). La typologie analysée comprend 5 types d’échanges successifs entre les enfants-philosophants, soit : l’anecdotique, le monologique, le dialogique non-critique, le dialogique quasi-critique et le dialogique critique. L’examen de cette typologie à partir du modèle d’analyse en 7 composantes montre que les échanges se déploient dans les composantes où la formation personnelle est présente (FP, FP/EA, FP/ES, FP/EA/ES).
Mots-clefs : éducation éthique, philosophie pour enfants, dialogue.
A typology of dialogue in phylosophy for children based on the examination of a model of analysis of ethical education
Abstract : This article studies the correspondence of a typology of exchanges within the Philosophy for Children approach with an analytical model of ethics education. The latter includes seven components : three simple ones − Personal Identity (PI), Education for otherness (EO) and Education for Society (ES) − and four interwoven ones (PI/EO, PI/ES, EO/ES, PI/EO/ES). The typology of exchanges that was analysed with this analytical model includes five types of exchanges : anecdotal, monological, non-critical dialogical, quasicritical dialogical and critical dialogical. The result of our analysis reveals that the philosophizing-children’s exchanges are includes in the components of moral education related to Personal Identity : PI, PI/EO, PI/ES, and PI/EO/ES.
Keywords : ethics education, philosophy for children, dialogue.