Résumé : À travers l’examen de trois enseignements, soit la philosophie et le français au collégial et l’histoire et éducation à la citoyenneté au secondaire, les auteurs montrent l’importance accordée en éducation au Québec au développement des habiletés intellectuelles et des compétences. De telles orientations pédagogiques s’inscrivent plus largement dans un contexte culturel, social et même économique valorisant fortement l’autonomie du sujet. Or, l’autonomie est-elle toujours synonyme d’émancipation en éducation ?
Mots-clefs : Culture scolaire, individualisme, liberté, économie, philosophie, histoire, littérature.
Teaching, competences development and pupils’training
Observation of three subjects in primary and secondary schools in Québec
Abstract : Through an examination of three disciplines, i.e. philosophy and French at the college level, and history and citizenship education at the high school level, the authors demonstrate the importance that Quebec education places on developing intellectual skills and competencies. Such pedagogical orientations are part of a larger cultural, social and even economic context that places a high value on the subject’s autonomy. Yet, in education, is autonomy always synonymous with emancipation ?
Keywords : School culture, individualism, freedom, economy, philosophy, history, literature.