ROCHE Pierre "Démocratisation de l’enseignement et orientation au XXe siècle" - Spirale 18 (1996)

Résumé : L’exigence de démocratisation de l’enseignement s’affirme, sous plusieurs formes, dans la France du XXe siècle : juste sélection, école unique, plan Langevin-Wallon, collège unique. Elle prend forme dans l’affrontement entre les partisans de l’ordre, de la réforme et de la révolution et aboutit à une orientation scolaire qui légitime l’inégalité des conditions.
Mots-clés : aptitude, démocratisation de l’enseignement, division du travail, orientation scolaire et professionnelle, réforme de l’enseignement.

Abstract : In the 20th century France, the demand for the democratization of education has established itself in various guises : fair selection procedures ; the concept of école unique proposing an integration of primary and secondary levels ; the plan drawn up by the Langevin-Wallon commission set up in 1944-1947 ; and collège unique or a common middle school. This demand has taken shape in the confrontation between those supporting order, reform and revolution and has resulted in the kind of educational guidance which has legitimized the inequality of social conditions.
Keywords : aptitude ; democratization of education ; division of labour ; educational and careers guidance ; educational reform.

SPIRALE - Revue de Recherches en Éducation - 1996 N°18 (59-77)

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